Erasmus uczy i… łączy, czyli spotkanie projektowe w Bułgarii

W dniach 11-18 października 2019 r. w Bułgarii odbyło się kolejne międzynarodowe spotkanie projektowe Erasmus + „Unique notes of the same song”, w którym uczestniczyli uczniowie wraz z nauczycielami szkół partnerskich.

 Pierwszym punktem programu było zwiedzenie Sofii, stolicy Bułgarii, która zachwyca pięknymi zabytkami i urzeka niezwykłą przeszłością. W trakcie „historycznej wędrówki”, młodzi turyści zobaczyli pozostałości Bramy Wschodniej z II i IV wieku, podziwiali Bazylikę Hagia Sophia, jeden z najstarszych kościołów, Rotundę św. Jerzego ze złotą kopułą oraz główną atrakcję Sobór św. Aleksandra Newskiego.

Poniedziałek rozpoczął się od oficjalnego powitania gości ERASMUS+ przez Dyrekcję Szkoły i władze miasta Levski. Młodzież bułgarska, ubrana w tradycyjne stroje częstowała nas regionalnym pieczywem zwanym „torta” z miodem i przyprawami. Następnie była kolorowa ceremonia otwarcia spotkania międzynarodowego z tańcami, śpiewami oraz krótką akademią. Tego dnia uczniowie wraz z nauczycielami uczestniczyli w lekcjach otwartych. Uczniowie bułgarskiej szkoły zaprezentowali nam na międzynarodowym forum swoją historię i kulturę, regionalne tradycje oraz szkołę.

Podczas drugiego dnia wzięliśmy udział w wielu ciekawych zajęciach oraz seminariach poświęconych tematyce wspólnych europejskich korzeni i wartości, które są ważne dla członków europejskiej wspólnoty. Uczniowie zostali zapoznani z systemem edukacji w Bułgarii, który jest zbliżony do polskiego. Wszyscy uczestnicy wzięli udział w warsztatach tanecznych i językowych. Mieliśmy okazję nauczyć się pieśni oraz tańców bułgarskich, skosztować lokalnych potraw podanych w bułgarskim stylu, przygotowanych przez rodziny goszczące uczniów.

Tematem przewodnim trzeciego dnia była bułgarska muzyka ludowa oraz tradycje piśmiennictwa na ziemiach bułgarskich. Uczniowie zapoznani zostali z zasadami latynizacji alfabetu bułgarskiego, najbardziej charakterystycznym wyróżnikiem muzyki bułgarskiej oraz instrumentami muzycznymi. Nierozerwalnie z muzyką łączy się taniec, dlatego jego rola jest nie mniej ważna dla Bułgarów.  Najbardziej reprezentatywne są tutaj tańce typu korowodowego, określane ogólnie mianem „choro” lub „igra” o właściwie nieograniczonej liczbie tancerzy, trzymających się za ręce bądź w pasie i wykonujących układy skomplikowanych kroków.

Ponadto podziwialiśmy piękny kompleks budowli zamkowych z przełomu XII/XIII wieku: Veliko Tarnovo – „City od the Tsars” (Wielkie Tarnowo „Miasto Carów”). Z otaczających go murów roztaczały się przecudowne widoki na panoramę miasta. Byliśmy pod wrażeniem uroczych i klimatycznych uliczek z mnóstwem najprzeróżniejszych pamiątek. Tego dnia uczestniczyliśmy również w koncercie orkiestry, w której gra utalentowana młodzież bułgarskich szkół.

W czwartek uczniowie i nauczyciele mieli okazję zapoznać się z historią regionu i kraju, zwiedzając miasta Pleven i Gabrovo oraz położony w górach malowniczy skansen Etar. Wszystkie te atrakcje pozwoliły budować młodzieży nowe więzi i relacje usprawniając ich kompetencje językowe. Gabrovo położone jest w dolinie rzeki Jantry w północnej części Bułgarii. Znajduje się tam skansen z przełomu XIX i XX w. Zwiedzając Muzeum Etnograficzne, mogliśmy zobaczyć jak żyli dawni mieszkańcy tych okolic. W każdym z domków można było zobaczyć proces ręcznego wytwarzania narządzi i przedmiotów codziennego użytku z tego okresu i zakupić wyroby rzemieślnicze – garncarskie, z drewna, osprzęt dla koni, wyroby ze srebra, słodycze, tkaniny – obrusy serwetki.

Jedną z wielu atrakcji były pokazy i nauka bułgarskich tańców ludowych, które bardzo zintegrowały międzynarodową grupę uczniów i nauczycieli. Bułgarskie tradycje ludowe to prawdziwy skarb ich dziedzictwa kulturowego.

Tematyka projektu jest ściśle  związana z muzyką i dziedzictwem kulturowym państw uczestniczących w projekcie, dlatego podczas kolejnego pobytu w Bułgarii uczniowie poznawali dziedzictwo kulturowe tego kraju. Dzień piąty zaczęliśmy od podróży do miasta Oreszak, gdzie zwiedziliśmy Monastyr Trojański– klasztor prawosławny pod wezwaniem Zaśnięcia Matki Bożej. Uczniowie i nauczyciele uczestniczyli również w wyprawie do wodospadów Krushuna. Dzień zakończyliśmy wspólną pracą nad zadaniami projektowymi. 

Czas szybko mija i nadszedł moment pożegnania. Przez cały okres pobytu uczniowie byli zakwaterowani w bułgarskich rodzinach, mając okazję poznać życie tego kraju „od kuchni”, nawiązali przyjaźnie i nabrali ogromnej motywacji do szlifowania języka angielskiego. Po serdecznych uściskach, ruszyliśmy w podróż do stolicy Bułgarii Sofii. Wylatujemy do Polski w niedzielę. To był wspaniały, pełen wrażeń tydzień.

Wracając do swoich szkół uczniowie przywiozą ze sobą bagaż nowych doświadczeń, relacji z młodzieżą z różnych części Europy, sposobów komunikowania się, wniosków i inspiracji do nauki zarówno języka angielskiego, ale także chęci poznania kultur innych krajów… i to jest właśnie klucz do komunikacji!