Erasmus w Turcji – każda wymiana to całkiem inna historia

Turcja uchodzi za symbol łączący różne światy: Azję z Europą, tradycję z nowoczesnością, islam ze świeckim sposobem na życie. Kraj powstał 29 października 1923 na „gruzach” Imperium Osmańskiego. Nie z Holandii, a właśnie z Turcji pochodzą tulipany.

Nasza erasmusowa przygoda rozpoczęła się w dniu 03.11.2018 r. na samym południowo-wschodnim wybrzeżu Turcji, w mieście Antalya. Po długiej podróży dotarliśmy na lotnisko w Antalyi, z którego uczniowie udali się do swoich host rodzin. Całą sobotę i niedzielę uczniowie spędzili ze swoimi hostami i ich rodzinami. W tych dniach mieli okazję poznać okolicę, w której będą mieszkać przez tydzień i skorzystać z uroków Morza Śródziemnego.

Pierwszego dnia tygodnia byliśmy bardzo podekscytowani, bo to właśnie dzisiaj  mieliśmy  spotkać  się  z  cała  grupą  projektową  Erasmus plus w tym, z uczniami z innych krajów.

W spotkaniu uczestniczyli nauczyciele oraz uczniowie z 6 krajów: Polski, Włoch, Rumunii, Bułgarii, Niemiec oraz Turcji. Naszą szkołę reprezentuje troje uczniów i dwóch nauczycieli: Pani Ewa Macek, Pan Gabriel Wołosewicz oraz Igor Białk, Martyna Gorazda, Wiktoria Galicka. W poniedziałek cała grupa projektowa spotkała się w szkole, gdzie wszyscy poznali się z rówieśnikami, zapoznali z planem pracy oraz poznali wszystkie zakątki szkoły. Byliśmy obserwatorami lekcji tureckiej szkoły, poznaliśmy tradycyjny instrument muzyczny w Turcji, który stworzy wraz z innymi charakterystycznymi dla krajów partnerskich musical. Młodzież w grupach międzynarodowych uczestniczyła również w zadaniach projektowych.

Kolejny dzień to solidna lekcja historii i kultury Turcji. Wizyta w starożytnym rzymskim teatrze – Aspendos, zwiedzanie starożytnego miasta – Perge, dwa wodospady – Kursunlu i Karpuzkaldiran oraz stare miasto w Antalyi przeniosły uczestników projektu w przeszłość. Uczniowie zapoznali się z malarstwem, architekturą, sztuką i kulturą Turcji, aby w sposób możliwie jak najbardziej pełny i barwny zobrazować musical opisujący podróż po wszystkich krajach partnerskich.

Kolejne spotkanie projektowe odbyło się pod hasłem „Nauka może być zabawna”. Uczestnicy projektu zgłębiali tajniki tureckiej sztuki tanecznej i instrumentalnej, która będzie motywem łączącym kulturę krajów projektu Erasmus + w musicalu. Uczniowie zwiedzili również Myrę – jedno z najważniejszych miast starożytności oraz znajdujący się tam amfiteatr, grobowiec i bazylikę św. Mikołaja, który był biskupem Myry obecnego dzisiaj Demre.

Wielką atrakcją dla wszystkich uczestników był rejs statkiem w kierunku zatopionej wyspy Kekova. Kąpiel, nurkowanie, opalanie i wspólne zabawy wprawiały wszystkich w dobre nastroje i pomagały w nauce języka tureckiego i uczestnictwie nad kolejnymi zdaniami projektowymi.

W czasie międzynarodowego spotkania w Antalyi, uczniowie tureccy  zaprezentowali tradycyjne obyczaje tureckie, przygotowali degustacje dań tureckich, a także przedstawili próbkę swoich talentów. Zaplanowano lekcje w szkole partnerskiej, wycieczki terenowe, prezentacje wszystkich szkół oraz zajęcia integracyjne uczniów z Polski, Rumunii, Bułgarii, Włoch i Turcji.

Program kolejnych dwóch dni pobytu były zgodny z ideą projektu, która zakłada zdobywanie wiedzy w aktywny sposób. Uczniowie doskonalili swoje umiejętności językowe, poznawali historię i kulturę kraju, uczestniczyli w zajęciach z designu realizując treści programowe w sposób atrakcyjny dla ucznia szkoły XXI wieku.

Uczestnicy projektu podczas ostatnich dni pobytu w Turcji zwiedzili ruiny starożytnego miasta Hierapolis, Pamukkale, Muzeum Zabawek – Rahmi Koç. Pamukkale powstało dzięki obecności 17 źródeł termalnych, z których na powierzchnię ziemi wydobywa się woda o temperaturze od 35 aż do blisko 100 stopni Celsjusza. Do najważniejszych zabytków Hierapolis należy teatr, który uważany jest za jeden z najlepiej zachowanych. Zbudowany został w II w.n.e. przez cesarza Hadriana. Teatr odżywa każdej wiosny, kiedy odbywa się w nim Festiwal Pamukkale dla miłośników muzyki folkowej.