Dzień Bezpiecznego Internetu: tworzymy kulturę szacunku w sieci

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r. Ideą DBI jest podkreślanie siły współdziałania w dbaniu o cyfrowe bezpieczeństwo, zarówno na poziomie międzynarodowym, jak również lokalnym, łącząc zaangażowanie wielu instytucji, ale także rodziny, czyli najbliższego otoczenia dziecka. Uczniowie technikum PZS w Redzie włączyli się w ogólnoświatową kampanię Dnia Bezpiecznego Internetu. W szkole podczas tegorocznych obchodów DBI – szkolnej akcji edukacyjnej zwrócono uwagę na to, że każdy internauta może przyczynić się do tego, że Internet będzie miejscem bezpiecznym i pozytywnym. Każdy z nas ponosi odpowiedzialność za to, co robi w sieci i w jaki sposób z niej korzysta. W szkole przeprowadzono mi. in. działania: debata „Dwa światy – Komunikacja w przestrzeni realnej i wirtualnej”, turniej wiedzy: „Kultura bezpieczeństwa, zrozumienia i tolerancja w sieci”, warszaty „Seksting i hejtowanie w wirtualnym świecie bez nienawiści”, czy „Netykieta, czyli o kulturze w Internecie”. Kampania uczniów objęła swoim zasięgiem również mieszkańców Redy. Podczas warszatów poruszaliśmy tak ważne tematy, jak wpływ mediów społecznościowych na nasze wybory, decyzje życiowe oraz na kształtowanie poglądów młodych ludzi. Szacunek to wartość, bez której nie zbudujemy kultury zrozumienia, zaufania i tolerancji. Podczas obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu uczniowie podkreśli, że szacunek jest ważny nie tylko w odniesieniu do innych ludzi, ale także do własnej osoby – jest wsparciem w ochronie naszej prywatności oraz budowaniu reputacji. Działania uczniów miały również na celu zwrócenie uwagi na problem agresji na forach internetowych (w tym zwłaszcza obraźliwe posty, wulgaryzmy, treści rasistowskie).W ramach kampanii położono szczególny nacisk na zaprezentowanie młodym ludziom, jak bezpiecznie zarządzać informacjami, które są  generowane i przekazywane w sieci. Udowodniono, iż Internet ma duży potencjał, ale należy go umiejętnie i efektywnie wykorzystywać.