W naszej szkole uczniowie zaczęli przygotowywać się do działalności w Szkolnym Klubie Mediacji. Mimo utrudnionego kontaktu osobistego (związane to jest z szalejącą pandemią i obowiązującymi obostrzeniami) chętni uczniowie wzięli udział w szkoleniach przygotowujących ich do roli mediatorów szkolnych. Mamy nadzieje, że mediacje w naszej szkole staną się bardzo ważnym elementem w rozwiązywaniu konfliktów zarówno rówieśniczych jak i uczeń-nauczyciel, uczeń-rodzic, rodzic-nauczyciel.
Zapraszamy do zapoznania się z podstawowymi elementami mediacji zawartymi poniżej.
Zasady w mediacji
- Dobrowolność
- Strony do mediacji przystępują całkowicie dobrowolnie.
- Nikt nie może ich do tej decyzji przymusić.
- Całkowita dobrowolność udziału, wyboru kwestii, które strony podejmą się omawiać oraz rozwiązań, które uzgodnią, wpływa na zwiększenie ich odpowiedzialności za proces mediacji oraz na wywiązanie się z podjętych decyzji.
- Strony dobrowolnie mogą wybrać również osobę mediatora.
- Bezstronność mediatora
- Mediator nie opowiada się po żadnej ze stron, w równy sposób angażuje się w pomoc obu stronom konfliktu.
- Nie ocenia ani stron, ani ich zachowań.
- Nie wskazuje winnego.
- Neutralność
- Mediator nie podpowiada, ani nie narzuca żadnych rozwiązań.
- Akceptuje propozycje, które strony wypracują i postanowią podjąć decyzję o ich wprowadzeniu w życie.
- Rolą mediatora jest tylko pomoc w rozwiązaniu konfliktu, a nie doradzać i wskazywać „dobre” rozwiązania.
- Samodzielność w podejmowaniu decyzji
- Mediator nie podejmuje za strony konfliktu żadnych decyzji, a jedynie zachęca do przejęcia sprawy w swoje ręce.
- Poufność
- Mediacja jest procesem całkowicie poufnym.
- Cały przebieg mediacji oraz treść rozmów nie mogą być nikomu ujawnione.