Klub mediacji

W naszej szkole uczniowie zaczęli przygotowywać się do działalności w Szkolnym Klubie Mediacji. Mimo utrudnionego kontaktu osobistego (związane to jest z szalejącą pandemią i obowiązującymi obostrzeniami) chętni uczniowie wzięli udział w szkoleniach przygotowujących ich do roli mediatorów szkolnych. Mamy nadzieje, że mediacje w naszej szkole staną się bardzo ważnym elementem w rozwiązywaniu konfliktów zarówno rówieśniczych jak i uczeń-nauczyciel, uczeń-rodzic, rodzic-nauczyciel.

koło konfliktu
koło konfliktu

Zapraszamy do zapoznania się z podstawowymi elementami mediacji zawartymi poniżej.

Zasady w mediacji

  1. Dobrowolność
  • Strony do mediacji przystępują całkowicie dobrowolnie.
  • Nikt nie może ich do tej decyzji przymusić.
  • Całkowita dobrowolność udziału, wyboru kwestii, które strony podejmą się omawiać oraz rozwiązań, które uzgodnią, wpływa na zwiększenie ich odpowiedzialności za proces mediacji oraz na wywiązanie się z podjętych decyzji.
  • Strony dobrowolnie mogą wybrać również osobę mediatora.
  1. Bezstronność mediatora
  • Mediator nie opowiada się po żadnej ze stron, w równy sposób angażuje się w pomoc obu stronom konfliktu.
  • Nie ocenia ani stron, ani ich zachowań.
  • Nie wskazuje winnego.
  1. Neutralność
  • Mediator nie podpowiada, ani nie narzuca żadnych rozwiązań.
  • Akceptuje propozycje, które strony wypracują i postanowią podjąć decyzję o ich wprowadzeniu w życie.
  • Rolą mediatora jest tylko pomoc w rozwiązaniu konfliktu, a nie doradzać i wskazywać „dobre” rozwiązania.
  1. Samodzielność w podejmowaniu decyzji
  • Mediator nie podejmuje za strony konfliktu żadnych decyzji, a jedynie zachęca do przejęcia sprawy w swoje ręce.
  1. Poufność
  • Mediacja jest procesem całkowicie poufnym.
  • Cały przebieg mediacji oraz treść rozmów nie mogą być nikomu ujawnione.