Operacja specjalna: kierunek – Szwecja!

Młodzież naszej szkoły w dniach 19-21 października wybrała się w rejs zawodowy promem Stena Line „Szwecja w jeden dzień” pod hasłem „Poznaj naszych sąsiadów”. Rejs stał się podróżą odkrywców dla wszystkich uczestników wycieczki. To była prawdziwa morska lekcja, podczas której uczniowie poznali transport morski, materiały reklamowe przewoźnika oraz urokliwe zakątki Szwecji.

Wycieczka do Szwecji pozwoliła odkryć kulturę i tradycję tego kraju. Kalskrona – to miasto położone na 33 wyspach, którego zabytki zostały wpisane na listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Odkryliśmy tu zarówno urocze zakątki jak i monumentalne zabytki. Spacerując po centrum tego malowniczego miasta zobaczyliśmy zabytkowe kościoły i historyczne twierdze, które niegdyś broniły portu marynarki wojennej.

Wycieczkę autokarową z przewodnikiem rozpoczęliśmy od wjazdu na punkt widokowy Bryggareberget, z którego rozciąga się doskonały widok na centrum miasta i archipelag.
Na południe od Stumholmen znajduje się Nabrzeże Królewskie oraz Bastion Aurora – to tu mieszkańcy Karlskrony witali królów Szwecji, przybywających do miasta od strony morza. Widzieliśmy dawną rezydencję gubernatora regionu, obecnie burmistrza. Pospacerowaliśmy Nabrzeżem Królewskim z pięknym widokiem na okoliczne wyspy i wejściem do portu wojennego.  Zwiedziliśmy główny plac w Karlskronie – Stortorget. Na środku Wielkiego Rynku zobaczyliśmy pomnik króla Karola XI, który założył miasto.Tuż obok Kościół Fryderyka, kościół Trójcy Świętej, ratusz Radhuset oraz starą wieżę ciśnień w formie średniowiecznego zamku. Odwiedziliśmy dzielnicę najstarszych, kolorowych, drewnianych domków Björkholmen, która oczarowała nas zachowaną atmosferą minionych wieków. To dawna wyspa, która uniknęła wielkiego pożaru i zachowały się cenne drewniane domki pierwszych stoczniowców. Przeszliśmy najbardziej malowniczą wąską uliczką Nordenskjodsgatan.
Poznaliśmy najciekawsze miejsca w mieście i zwiedziliśmy wyspę Stumholmen, a tam Marinmuseum – słynne Muzeum Morskie zbudowane na wodzie. W środku znaleźliśmy bogatą kolekcją XVIII-wiecznych modeli okrętów, broń artyleryjską i broń palną, ogromne figury dziobowe, mogliśmy też m.in. zobaczyć, jak wyglądało życie na okręcie. Podczas zwiedzania muzeum mogliśmy wejść do krótkiego tunelu podwodnego i przejść się wśród szczątków okrętu liniowego z XVIII wieku.

Odwiedziliśmy najsłynniejszą lodziarnię Glassiaren, gdzie porcja lodów składa się z 5 gałek. Doszliśmy na nabrzeże, gdzie znajduje się kiedyś tętniący życiem targ rybny Fisktorget. O czasach świetności tego miejsca przypomina rzeźba Rybaczki.  Na zakończenie popłynęliśmy promem na drugą co do wielkości wyspę Karlskrony – Aspö. Poczuliśmy atmosferę szwedzkiego miasta, gdzie nowoczesność łączy się z historią.

Rejs przez Bałtyk wielkim statkiem Stena Line (170 m długości, 1700 pasażerów, 460 samochodów) pozostawił niezatarte wrażenia. Stena Line to lider na rynku przewozów pasażerskich między Polską i Szwecją. Wygodna podróż, szeroki wybór kabin, dużo rozrywki, muzyka na żywo, występy artystów, SPA z widokiem na pełne morze, bogactwo smaków w restauracjach, relaks na wielkim pokładzie słonecznym – to była niezapomniana morska przygoda. Połączenie nauki z zabawą!
Dla klas porty i terminale, to praktyczna lekcja o transporcie morskim. Uczniowie zapoznali się z funkcjonowaniem terminalu portowego, z prawnym aspektem odprawy promowej, dokumentacją i obsługą promu. Na mostku kapitańskim zapoznali się z elementami nawigacji. Mogli poznać infrastrukturę portową, środki transportu morskiego, jakie przypływają do Gdyni, technologie przeładunkowe rampy, które ułatwiają proces załadunku i rozładunku promów. To była okazja do poznania wnętrza, budowy statku, a także funkcjonowania kart pokładowych. Porównali funkcjonowanie portu gdyńskiego z portem w Karlskronie.  Morska przygoda i wspólna podróż pełna nowych odkryć – to najciekawszy pomysł na zawodową wycieczkę dla prawdziwych odkrywców!